Доклад на зелената амеба за химическия молив

Doklad

През лятото на 1989 година Александра Н. Георгиева, ученичка за седми клас, заминава на международен пионерски лагер в Северна Корея. Въпреки че не е пълна отличника (гадната биоложка се заяла и й писала петица заради едно глупаво объркване), подкрепена от учителката по руски Иванова, Александра се впуска в едно пътуване до другия край на света с поръчение да опише всичко в дневник, а също и да състави доклад, който да изнесе в часа по руски.

Активна пионерка, прилежна и ученолюбива, Александра съвестно описва всичко, което се случва на нея и другите две момичета избрани за международния лагер в дневника си, но млада, емоционална и впечатлителна, като всяко тринайсет годишно момиче, тя внася свежест и пъстрота в онзи комунистически свят (ако ще да е само със синьо-червените химически моливи). Може да не разбира съвсем точно нещата около себе си, но вижда и описва без да спестява всички влюбвания, всички смешни, конфузни, тъжни, срамни случки. На страниците на дневника не спестява мнението или чувствата си за хората, с които се среща или местата, които посещава.

Много ми хареса „Доклад на зелената амеба за химическия молив”. Според мен ще допадне на всеки, който я прелисти с открито сърце. Няма начин да не се сприятели с усърдната Александра. Всички сме много чувствителни на тема комунизъм и преход, но според мен авторката Велина Минкова е написала страхотна книга, улавяща последните месеци от социализма, през невинните очи на едно дете. Това не е книга за прехода или за политиката, нито за международните отношения, а спомен от детството ни. Докато четях постоянно си спомнях разни дребни неща, които са се случвали и на мен, неща, които съм преживяла също като Александра. През 89-та аз също бях на нейните години (плюс-минус една година) и възприемах нещата също като нея.

Съвсем естествено след края на лятото на 89-та следва есента на 89-та. Краят на невинността и наивността.

Изключително динамичен разказ. Нямаше скучни съзерцателни или интроспективни моменти. Книгата като вълшебен калейдоскоп се завъртя пред очите ми и ми разказа за далечни места, върна ме назад във времето, в детството. Авторката умело и без претенции успя да ми припомни, да ме направи част от историята. Докато четях имах чувството, че съм там, че също пея „Пред нас са блеснали житата”. Не искам да променям детството си или да се правя, че не съществува. Докладът определено ще намери място в библиотеката ми.

Виолета Янева – Книжарница Сиела ФКЦ-Варна

„Доклад на зелената амеба за химическия молив“ от Велина Минкова може да бъде намерена във всички обекти на верига книжарници Сиела и електронна книжарница Ciela.com

Вашият коментар

